2013. február 3., vasárnap

A fenntarthatóság is növelheti a cég piaci értékét?


A 2012-es CSR Hungary Konferenciánkon Matthias Narr az SAM Group vezetője (Dow Jones Fenntarthatósági Index) előadásában egy igen érdekes elemre hívta fel a figyelmet.
2010-től számítva egy cég piaci értékének a vizsgálatakor háttérbe szorul a materiális javak értéke, és megnőtt az immateriális javak szerepe. Miért is érdekes ez?

 
 Az érték megosztás v. közös értékek elmélet (Porter és Kramer) megközelítés szerint közös felelősség létezik. Cégek, kormányzat, civilek, állampolgár
Úgy gondolom ezzel egyet lehet érteni. Azonban az előbbi " játékosok" közül a legmodernebb eszközök, módszertan, a legfrissebb információkhoz való hozzájutás, elérés birtokában még mindig az üzleti szféra jár élen. Ez óriási előny és némely esetben hatalom.

Megnőtt az immateriális javak szerepe a cég piaci értékében
  Ha csak a fenntartható fejlődés témakört tekintjük, akkor Matthias Narr 
a cégek módszertan és eszközök tekintetében jóval előrébb járnak fenntarthatóság szempontjából, mint a befektetők. Hozzáteszem némely területen nemcsak a befektetők előtt.
2010-től kezdve erőteljesebben érzékelhető egy cég piaci értékének a vizsgálatakor, hogy megnőtt az immateriális javak szerepe. Ha egy cég piaci értékét szeretné valaki felbecsülni, akkor már mindössze 20%-a
materiális javak aránya egy cég piaci értékében.

Növelheti a fenntarthatóság a cég piaci értékét?
  Ez miért érdekes a fenntarthatóság, vállalati felelősség tekintetében? A befektető már nemcsak a jelenlegi pénzben mérhető érték alapján keresi a piaci lehetőségeket, hanem egyre inkább figyelembe veszi a pénzügyi teljesítmény mellett a társadalmi teljesítményét is az illető vállalatnak. No nem pusztán azért mert minden befektető érzékeny a társadalmi és zöld témákra. Az ok egyszerű: lappangó kockázati tényezők (rontja az üzletet) a gyenge fenntarthatósági teljesítményt nyújtó szervezetek. Előbb-utóbb jelentkeznek a következmények...
 
A  befektető szemléletmódja azt lehet mondani, hogy a fenntarthatóság, vállalati felelősség "táplálék láncában" az első láncszem a cég folyamatában, működésében.
Lehet bármilyen jól képzett, tájékozott, jóindulatú a menedzsment, ha a tulajdonosok, befektetők nem engedélyezik a fenntartható fejlődés, a vállalati felelősség gyakorlatba való átültetését.

Ezért is fontos a szakmailag megalapozott fenntarthatósági indexek léte. A fentiek alapján a társadalmi teljesítmény az immateriális javak közé tartozik. Igy emelheti is egy cég piaci értékét.
Érdekesség, hogy az ENSZ Felelős Befektetői Programjához is mind többen csatlakoznak.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

P.s:
CSR Hungary Magazin (online) 2006-tól                                        
- vállalati felelősség  a fenntartható és felelős gazdaság  döntéshozóinak


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése